Personuppgiftspolicy

 
  • Ledplastikcentrums personuppgiftspolicy har som syfte att värna din personliga integritet och beskriva på vilket personuppgifter samlas in, används och hanteras. Här anges också vilka rättigheter du som patient har och hur du åberopar dessa.

    Ledplastikcentrum har fastställda rutiner och policyer för hanteringen av personuppgifter inom verksamhetens alla delar. Struktur och tekniska lösningar för IT och dokumenthantering är utformade för hög informationssäkerhet och följsamhet till gällande lagstiftning.

  • När du söker vård hos oss registrerar vi personuppgifter om dig. Syftet är att du som patient ska få  god och säker vård.

    Vi behandlar dina personuppgifter inom hälso- och sjukvården för:

    • Patientjournalen och annan dokumentation som behövs för din vård

    • Administration i syfte att ge rätt vård

    • Annan dokumentation som följer av lag, förordning eller annan författning

    • Utveckling och kvalitetssäkring av vården

    • Planering, utvärdering och verksamhetsuppföljning

    • Upprättande av statistik om hälso- och sjukvårdens resultat t ex till kvalitetsregister

    Behandlingen av dina personuppgifter för uppfyllande av dessa ändamål är reglerad i Patientdatalagen (2008:355)

    För vissa personuppgiftsbehandlingar behöver vi ditt samtycke, t ex för att få göra digitala utskick till dig via e-post, sms, hälsodeklaration och kvalitetsregister. Du har alltid rätt att återkalla ditt samtycke, varpå personuppgiftsbehandlingen upphör.

  • Vi samlar bara in personuppgifter om dig som är nödvändiga för vården av dig:

    • Namn

    • Personnummer

    • Adres

    • Kontaktuppgifter

    • Hälsorelaterade uppgifter

    Vi behandlar även känsliga personuppgifter där de anses nödvändiga för att ge dig rätt och säker hälso- och sjukvård. I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller den närstående har lämnat.

  • Utgångspunkten är att utlämnande av dina uppgifter ska ske med ditt samtycke. I vissa situationer har vi dock enligt lagstiftning uppgiftsskyldighet gentemot landsting och myndigheter.

    För journaler gäller sekretess och tystnadsplikt. Obehöriga hindras från att få tillgång till dina personuppgifter genom olika säkerhetsåtgärder. Vi utför regelbunden kontroll av användarbehörigheter och logguppföljning i journalsystem enligt vår informationssäkerhetspolicy.

  • Digitala vårdhandlingar ska bevaras i minst 10 år, med undantag för journalkopior från annan vårdgivare som kan gallras vid inaktualitet. För analoga vårdhandlingar gäller olika anvisningar beroende på typ av handling, se Regionarkivet Föreskrift 11 LA 2017-0169-5.

  • Vi använder sammanhållen journalföring för att vi skall få tillgång till journalinformation hos andra vårdgivare som är relevant för din diagnos och vård. Det är bara den vårdgivare som har en pågående patientrelation med dig som får ta del av uppgifterna. Vårdpersonalen behöver ha rätt behörighet för åtkomst till din journal och du som patient ska samtycka till att din journal får läsas.

    Undantag till samtyckeskravet kan föreligga om det finns fara för ditt liv och hälsa. Då medges nödöppning vilket också alltid loggas.

    Du har rätt att spärra hela eller delar av din journal för andra vårdgivare och du kan senare häva spärren. Kontakta oss. För hävning krävs personligt besök.

  • För att följa upp och förbättra vården rapporterar vi uppgifter till vårt nationella kvalitetsregister Svenska Ledprotesregistret. För kvalitetsregistret finns en centralt personuppgiftsansvarig organisation som ansvarar för det nationella registret.

    Som inrapporterande vårdgivare har vi direktåtkomst till de uppgifter vi rapporterat till kvalitetsregistren. Även den organisation som ansvarar för registret kan ta del av dina uppgifter.

    Du har rätt att få information om registreringen. Du kan välja om du vill delta och att få uppgifter om dig själv raderade ur registren. I dessa fall ska du vända dig till respektive register.

  • Som patient har du rätt att läsa din egen journal och få en journalkopia. Du kan läsa information ur din journal via 1177 vårdguidens e-tjänster.

    Du kan också få journalkopior utskrivna, kontakta då oss.

  • Om någon, som inte är direkt delaktig i din vård, eller har andra arbetsuppgifter som inte är kopplade till din journal, öppnar din journal är detta en straffbar handling. Loggkontroll utförs månadsvis.

    Du kan begära loggutdrag via post. Begäran ska innehålla:

    • Namn

    • Personnummer

    • Telefonnummer

    • Tidsperiod som loggutdraget ska innefatta

    Loggutdraget skickas till din folkbokföringsadress med rekommenderat brev.

  • Om uppgifter är felaktiga, inklusive i din patientjournal, ska du vända dig till oss med en begäran om rättelse. Om du inte kommer överens med vårdgivaren om rättelse kan du begära notering i journalen om att du som patient anser att det finns oriktiga eller missvisande uppgifter i din journal.

  • Du kan ansöka om att din journal helt eller delvis raderas. Det gör du hos Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

  • Har du synpunkter på hur dina personuppgifter behandlas är du välkommen att kontakta oss på nedanstående adress:

    Dataskyddsombud / Personuppgiftsansvarig

    Ledplastikcentrum Bromma AB

    168 62 Bromma

    Du har också rätt att anmäla ett klagomål, tipsa om missförhållande eller ge dina synpunkter till Inspektion för vård och omsorg www.ivo.se(www.ivo.se).

    Gäller det klagomål avseende personuppgifter kan du även vända dig till Integritetsmyndigheten (www.imy.se).